Svaga hästsparkar

HÄSTPOJKEN
Caligula
Roxy recordings

Hästpojken skrämmer mig. Inte för att jag föreställer mig en liten pojke med ett gigantiskt hästhuvud på axlarna. Nej, så är det inte alls. Jag yrar av rädsla för att Hästpojkens debutalbum - "Caligula" - påminner om hur människor fastnar i utvecklingen.
Bakom Hästpojken står två veteraner: Bad Cash Quartets sångare Martin Elisson och Broder Daniel-trummisen Lars "Poplars" Malmros. Och visst, de är proffs på att skriva enkla, medryckande poplåtar. Men det är allt. Det som har hänt sedan BCQ och BD är att Hästpojken slänger sig med svenska texter i stället för med engelska sådana. Utöver det är det som att tiden stått stilla sedan svenska indievågen slog mot land i mitten av 1990-talet.
BCQ var med sitt sista album på väg mot något intressant. De vågade ta ett steg bort från mallen. Tyvärr tar Hästpojken flera steg bakåt i popevolutionen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0