Grattis LEGO!

Grattis LEGO!
Japp. Lego fyller dubbel guldklocka - 50 jordsnurr. Det måste ha varit femtio händelserika år. Jag minns själv den snabba utveckling i legovärlden under mina aktiva år i branschen. "Piratlego", "rymdlego" med en monorail som körde runt i rymdstaden med hjälp av en inbyggd motor och, förstås, det svarta svärdet i "riddarlego"-världen. Det svarta svärdet slog ner som en bomb. Det var snyggt och exklusivt. Och alla snackade om det. Grejen var den att det svarta svärdet var svårt att få tag på. Det fanns inte med i särskilt många byggsatser. Det var det gråa svärdet som var standard. Nivån på denna snackis var sjukt hög. Som jag minns det snackade folk om det i flera år. Från lekis till årskurs tre. I dag kan det tyckas konstigt. Men om jag säger att nyheten nådde en höjd som bara kan jämföras med Lewinsky-skandalen så kanske ni fattar storleken.

Vad händer nu då? Hur står det till med danska Lego? Klarar de av att tävla mot PS3, Wii och dylikt? Är licensavtalet med LucasArts - Star Wars-legot - och intåget på tv-spelsmarknaden bara konstgjord andning? Frågorna är många. Thunmans TV-blogg har några förslag som kan rädda företagets framtid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0