Olle Ljungström hyllas av artistelit

Ät last kommer det stående ovationer till Olle Ljungström - en av landets viktigaste artister. Han har gjort många avtryck genom åren,  både genom bandet Reeperbahn och som soloartist. Nu kommer också beviset på Olle Ljungströms stora betydelse. I slutet av september släpps en hyllningsplatta med ett artistregn innehållandes en rad superstars.

Artiserna som sjunger Olles låtar på skivan "Andra tolkar Olle Ljungström":
Joakim Berg - Nåt för dom som väntar
Love Olzon - Jag och min far
Thomas Di Leva - En apa som liknar dig
Sara Isaksson - Som man bäddar
Alf - Hur långt kan det gå
Eric Gadd - Som du
Ane Brun/Emil Jensen - Vissa funktioner
Andreas Mattsson - Du och jag
Uno Svenningsson - Kaffe och en cigarrett
Tomas Andersson Wij - Med eller utan
Bosse Sundström - Tivoli

Joakim Berg (sångare i Kent) om Olle Ljungström:
En gång i tidernas begynnelse ringde en person till min lägenhet i centrala Stockholm och påstod att han var Olle Ljungström. Han sa vidare att han ville tacka för en låt jag skrivit som han älskade. Jag trodde honom naturligtvis inte, för 1: Varför skulle en levande legend över huvudtaget bry sig om mig och vårt fortfarande relativt okända band? 2: Hur skulle han ha fått tag på mitt nummer (jag stod inte i någon katalog)? 3: Vad skulle jag kunna skriva som skulle betyda något för en av Sveriges extremt få genialiska rockstjärnor?

När jag insåg att det verkligen var Olle Ljungström så antar jag att jag stammade fram ett patetiskt tack och att han betytt mycket, mycket för mig. Minnet sviker, som det alltid gör när man blir helt ställd. Det finns mycket jag borde sagt om hans musik. Om varför han är så extremt bra, stilbildande och betydelsefull. Men det Olle sa kommer jag aldrig glömma och det är fortfarande den bästa komplimang jag fått.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0